Pandemia koronawirusa wpłynęła w niespotykany dotąd sposób na dynamikę rozwoju nauczania zdalnego zarówno w Polsce, jak i na świecie. Szkoły i nauczyciele praktycznie z dnia na dzień zostali zmuszeni do szybkiego wdrożenia rozwiązań technologicznych umożliwiających realizację programu nauczania w trybie zdalnym.
Nauczanie zdalne może wykorzystywać różnorodne rozwiązania technologiczne. Jednym z typów rozwiązań są platformy wideokonferencyjne, czyli oprogramowanie umożliwiające prowadzenia rozmów oraz transmisji obrazu wideo z kamer w czasie rzeczywistym. Komunikacja za pomocą wideokonferencji odbywa się najczęściej między nauczycielem (wykładowcą), a uczniami (studentami). Ale równie dobrze może być wykorzystywana do komunikacji między nauczycielami, dyrekcją i administracją szkoły lub uczelni (np. w trakcie rad pedagogicznych).
W tym artykule przedstawię pokrótce najpopularniejsze platformy wideokonferencyjne możliwe do wykorzystania w szkołach i na uczelniach. W kolejnych artykułach będę szczegółowo analizować poszczególne rozwiązania.
Wideokonferencje dla szkół i uczelni:
Microsoft Teams

Microsoft posiada w swojej ofercie dwa główne rozwiązania wideokonferencyjne. Pierwszym jest Skype dedykowany głównie dla użytkowników domowych oraz Teams dedykowany dla firm i instytucji publicznych, m.in. edukacyjnych.
Jedną z niekwestionowanych zalet rozwiązania Microsoftu jest jej integracja z innymi produktami firmy. W szczególności mowa tu o pakiecie Office z szeregiem popularnych programów biurowych.
Wideokonferencje Microsoft Teams dla szkół – kluczowe informacje:
- Maksymalna liczba użytkowników: 10 000 w jednym zespole (250 zespołów może być stworzonych przez 1 użytkownika)
- Maksymalna liczba uczestników spotkań: 300
- Maksymalna liczba użytkowników widoczna naraz: 49
- Platformy: Windows, Mac, iOS, Android
- Oferta licencyjna dedykowana dla edukacji: Tak
- Funkcje dodatkowe:
- Udostępnianie ekranu: Tak
- Udostępnianie plików (materiałów): Tak
- Tła niestandardowe: Tak
- Podnoszenie ręki: Tak
- Raporty z listą uczestników: Tak
- Możliwość nagrywania spotkania: Tak
- Pokoje dzielone (Breakout rooms): Tak
- Czat: Tak
- Polska wersja językowa strony www: Tak
Więcej informacji o platformie Microsoft Teams można znaleźć na stronie producenta.

Google Meet

Google Meet nie jest dostępny jako samodzielne rozwiązanie, tylko jako część pakietu rozwiązań G Suite. Obejmuje on wiele innych produktów m.in. pakiet programów biurowych, pocztę Gmail czy wirtualny dysk Google Drive.
Wyróżniającym Google na tle konkurencji jest zintegrowane z Google Meet oprogramowanie Google Classroom ułatwiające nauczycielom zdalne prowadzenie zajęć lekcyjnych i zarządzanie komunikacją z uczniami.
Wideokonferencje Google Meet dla szkół – kluczowe informacje:
- Maksymalna liczba użytkowników: 10 000 na konto
- Maksymalna liczba uczestników spotkań: 100 – 250 (100 000 dla jednokierunkowego nadawania na żywo – Live stream)
- Maksymalna liczba użytkowników widoczna naraz: 49
- Platformy: Windows, Mac, iOS, Android
- Oferta licencyjna dedykowana dla edukacji: Tak
- Funkcje dodatkowe:
- Udostępnianie ekranu: Tak
- Udostępnianie plików (materiałów): Tak (za pomocą Google Drive)
- Tła niestandardowe: Nie (implementacja w planach, aktualnie tylko opcja rozmazania tła)
- Podnoszenie ręki: Nie (implementacja w planach)
- Raporty z listą uczestników: Tak (Tylko dla moderatorów)
- Możliwość nagrywania spotkania: Tak
- Pokoje dzielone (Breakout rooms): Nie (implementacja w planach)
- Czat: Tak
- Polska wersja językowa strony www: Tak
Więcej informacji o platformie Google Meet można znaleźć na stronie producenta.

Cisco WebEx

Cisco Webex oferuje dwa produkty dedykowane dla Edukacji:
- Cisco Webex Meetings – platforma wideokonferencyjna wyposażona w wiele praktycznych funkcjonalności.
- Cisco Webex Classrooms – platforma oferująca szereg funkcjonalności przydatnych w nauczaniu zdalnym. Nauczyciel może przykładowo tworzyć harmonogramy nauczania, planować i rozpoczynać zajęcia lekcyjne, czy chociażby udostępniać materiały lekcyjne uczniom.
Obie platformy są ze sobą w pełni zintegrowane. Przykładowo z poziomu planu zajęć w Webex Classrooms można rozpoczynać wideokonferencje realizowane w oparciu o Webex Meetings.
Wideokonferencje Cisco Webex Meetings dla szkół – kluczowe informacje:
- Maksymalna liczba użytkowników: ograniczeniem jest wykupiona liczba hostów i uczestników spotkań
- Maksymalna liczba uczestników spotkań: 100 – 100 000 (w zależności od wybranych planów licencyjnych)
- Maksymalna liczba użytkowników widoczna naraz: 25
- Platformy: Windows, Mac, iOS, Android
- Oferta licencyjna dedykowana dla edukacji: Tak
- Funkcje dodatkowe:
- Udostępnianie ekranu: Tak
- Udostępnianie plików (materiałów): Tak
- Tła niestandardowe: Tak
- Podnoszenie ręki: Tak
- Raporty z listą uczestników: Tak
- Możliwość nagrywania spotkania: Tak
- Pokoje dzielone (Breakout rooms): Tak
- Czat: Tak
- Polska wersja językowa strony www: Tak
Więcej informacji o platformie Webex można znaleźć na stronie producenta.

Zoom

W przeciwieństwie do rozwiązań opisanych wyżej, dla których oprogramowanie wideokonferencyjne jest tylko jednym z wielu produktów dostępnych w ofercie, strategicznym produktem firmy Zoom Video Communications są właśnie rozwiązania wideokonferencyjne.
W konsekwencji Zoom oferuje szereg rozbudowanych funkcji wideokonferencyjnych najczęściej niedostępnych w innych rozwiązania. Przykładem może być zaawansowanych system dzielonych pokoi wideokonferencyjnych, czy rozbudowana funkcjonalność czatu.
Jednocześnie brak innych produktów w ofercie (np. pakietów biurowych) ogranicza możliwości integracji oprogramowania Zoom z innymi programami na codzień używanymi w szkole czy na uczelni.
Wideokonferencje Zoom dla szkół – kluczowe informacje:
- Maksymalna liczba użytkowników: ograniczeniem jest wykupiona liczba hostów i uczestników spotkań.
- Maksymalna liczba uczestników spotkań: 100 – 1000 (w zależności od wybranych planów licencyjnych)
- Maksymalna liczba użytkowników widoczna naraz: 49
- Platformy: Windows, Mac, iOS, Android
- Oferta licencyjna dedykowana dla edukacji: Tak
- Funkcje dodatkowe:
- Udostępnianie ekranu: Tak
- Udostępnianie plików (materiałów): Tak (pojemność zależna od planu licencyjnego)
- Tła niestandardowe: Tak
- Podnoszenie ręki: Tak
- Raporty z listą uczestników: Tak
- Możliwość nagrywania spotkania: Tak
- Pokoje dzielone (Breakout rooms): Tak
- Czat: Tak
- Polska wersja językowa strony www: Tak (Strony partnerskie)
Więcej informacji o platformie Zoom można znaleźć na stronie producenta.

GoToMeeting

GoToMeeting to platforma wideokonferencyjna oferowana w ramach szerszego portfolio produktów GoTo firmy LogMeIn. Oprócz wideokonferencji produkty GoTo oferuje dedykowane rozwiązania do prowadzenia webinariów, szkoleń online i do obsługi fizycznych sal konferencyjnych.
Wideokonferencje Cisco Webex Meetings dla szkół – kluczowe informacje:
- Maksymalna liczba użytkowników: ograniczeniem jest wykupiona liczba hostów i uczestników spotkań
- Maksymalna liczba uczestników spotkań: 250 ( do 3000 z GoToWebinar)
- Maksymalna liczba użytkowników widoczna naraz: 25
- Platformy: Windows, Mac, iOS, Android
- Oferta licencyjna dedykowana dla edukacji: Nie
- Funkcje dodatkowe:
- Udostępnianie ekranu: Tak
- Udostępnianie plików (materiałów): Tak
- Tła niestandardowe: Tak
- Podnoszenie ręki: Tak
- Raporty z listą uczestników: Tak
- Możliwość nagrywania spotkania: Tak
- Pokoje dzielone (Breakout rooms): Nie (Tak z GoToTraining)
- Czat: Tak
- Polska wersja językowa strony www: Nie
Więcej informacji o platformie GoToMeeting można znaleźć na stronie producenta.

MyOwnConference

Platforma MyOwnConference w przeciwieństwie do pozostałych rozwiązań jest dedykowana głównie do przeprowadzania konferencji internetowych / webinariów.
Wideokonferencje MyOwnConference dla szkół – kluczowe informacje:
- Maksymalna liczba użytkowników: ograniczeniem jest wykupiona liczba hostów i uczestników spotkań
- Maksymalna liczba uczestników spotkań: 20 – 10 000 (w zależności od wybranych planów licencyjnych)
- Maksymalna liczba użytkowników widoczna naraz: 10
- Platformy: Windows, Mac, Mobile (Web)
- Oferta licencyjna dedykowana dla edukacji: Nie
- Funkcje dodatkowe:
- Udostępnianie ekranu: Tak
- Udostępnianie plików (materiałów): Tak
- Tła niestandardowe: Tak (dostosowywanie widoku pokoju)
- Podnoszenie ręki: Nie
- Raporty z listą uczestników: Tak
- Możliwość nagrywania spotkania: Tak
- Pokoje dzielone (Breakout rooms): Nie
- Czat: Tak
- Polska wersja językowa strony www: Tak
Więcej informacji o platformie MyOwnConference można znaleźć na stronie producenta.

Join.me

Join.me to kolejna obok GoToMeeting platforma wideokonferencyjnej należąca do portfolio firmy LogMeIn. Wyróżnia się na tle innych rozwiązań dość specyficznym interfejsem w którym obrazy z kamer są prezentowane w formie okręgów, nie prostokątów. Join.me oferuje mniej funkcji niż jej siostrzana platforma i jest w większym stopniu dedykowana dla mniejszych instytucji edukacyjnych.
Wideokonferencje Join.me dla szkół – kluczowe informacje:
- Maksymalna liczba użytkowników: ograniczeniem jest wykupiona liczba hostów i uczestników spotkań
- Maksymalna liczba uczestników spotkań: 5 – 250 (w zależności od wybranych planów licencyjnych)
- Maksymalna liczba użytkowników widoczna naraz: 10
- Platformy: Windows, Mac, Android, iOS
- Oferta licencyjna dedykowana dla edukacji: Nie
- Funkcje dodatkowe:
- Udostępnianie ekranu: Tak
- Udostępnianie plików (materiałów): Tak
- Tła niestandardowe: Nie
- Podnoszenie ręki: Nie
- Raporty z listą uczestników: Tak
- Możliwość nagrywania spotkania: Tak
- Pokoje dzielone (Breakout rooms): Nie
- Czat: Tak
- Polska wersja językowa strony www: Nie
Więcej informacji o platformie Join.me można znaleźć na stronie producenta.

Źródła:
Strony internetowe producentów (odnośniki powyżej)